Trupa Trupa

Recenzja Jolly New Songs – De Subjectivisten

De Poolse groep Trupa Trupa uit Gdańsk timmert sinds 2009 op geheel eigen wijze aan de weg. Na twee albums in eigen beheer, lijken ze met hun derde Headache (2015) ook over de landsgrenzen een publiek aan te boren.

En terecht, want hun eigengereide mix van psychedelica, krautrock, symfonische rock, folk, cold wave, surf, garagerock en noise mag er wezen. Dat vinden ze ook bij het Franse, innovatieve label Ici D’Ailleurs die de cd in 2016 opnieuw uitbrengt en daarmee een groter bereik voor de groep levert. Ondanks de titel is dat bepaald geen hoofdpijndossier geworden. Ze mogen dan ook hun vierde cd Jolly New Songs weer uitbrengen op Ici D’Ailleurs, in samenwerking met de labels Blue Tapes en X-Ray Records. Hierop laten ze horen weer vooral hun eigen koers te varen, wars van hypes, genregrenzen en zelfs wellicht de luisteraar. Dat maakt de muziek juist zo interessant. Grzegorz Kwiatkowski (gitaar, zang), Rafał Wojczal (keuboard, gitaar), Tomek Pawluczuk (drums) en Wojtek Juchniewicz (bas, gitaar, zang) leveren 11 songs, die zich een slingerende weg banen tussen de genoemde genres. Hierbij verschilt de uitkomst telkens, waardoor ze de aandacht goed weten vast te houden. Wel is het allemaal intenser en meer emotioneel geladen, zowel in de harde als de meer contemplatieve stukken. Daarbij kan het best zijn dat het associaties oproept met Sonic Youth, Pink Floyd, Natural Snow Buildings, Neu!, Bardo Pond, Slint of misschien zelfs The Beach Boys, maar het biedt niet per se houvast. Ze leveren een meeslepende en afwisselende luistertrip af zoals alleen zij dit kunnen. Een magnifiek vervolg van deze bijzondere, ongrijpbare groep.